Dit is deel 4 van een vierdelige serie. Onderaan vind je een overzicht.

Zoals in voorgaande artikels al gezegd, bestaat Rail Nation uit 6 tijdperken + een eindspel. Het eindspel wordt niet expliciet gezien als een tijdperk om de simpele reden dat het niet even lang duurt als een tijdperk. Het is een geheel andere speelwijze die je dient te hanteren ten opzichte van de voorgaande tijdperken. Laten we beginnen!

Huh? Eindspel?

In het eindspel is het de bedoeling om met alle spelers uit jouw stad zo snel mogelijk opnieuw alle 48 goederen en de benodigde passagiers naar de stad te brengen. De stad consumeert geen goederen in het eindspel. D.w.z. dat eens de meter groen is, je dat goed niet meer dient aan te voeren.

Wie mag meedoen aan het eindspel?

Dit is een beetje verschillend per scenario.

Bij de classic & USAvariant worden de 10 grootste steden (de 10 steden met het hoogste level) een megastad. En enkel megasteden kunnen deelnemen aan het eindspel. Is jouw stad niet groot genoeg om een megastad te worden? Geen paniek: leg op tijd sporen naar een stad die meer kans heeft om een megastad te worden en speel via daar het eindspel. Het loont ook om via je profiel de thuisstad te veranderen om zo meer prestige te verdienen.

Bij Steam over Europe ligt het iets moeilijker. Hier doen ook de 10 beste steden mee, maar er is tenminste 1 stad per regio dat een megastad wordt. Het is dus zo dat er een kans is dat meer dan 10 steden meedingen naar de eerste plaats.

De juiste strategie

Je moet in het eindspel steeds rekening houden met de wachttijd van fabrieken. Zo zijn er altijd wel een paar strategieën ontwikkeld. De ervaren spelers worden meestal callers. Callers zijn personen die een grote kennis hebben van het spel en callen tijdens het eindspel het goed dat van iedereen verwacht wordt aangevoerd te worden naar de stad uit slechts 1 specifieke industrie. Dat zorgt ervoor dat de wachttijd van andere industrieën kan dalen zodat je er later meer goederen kan uithalen. Dit is uitermate belangrijk als je wil kans maken op de overwinning! Geen idee wat het beste goed is? Vraag het in de chat en voorkom zo gefrustreerde berichten van medespelers!


Omdat dit anders een enorm lang artikel wordt, heb ik besloten om het in 4 delen uit te brengen. Hieronder een overzicht:

  1. Inleiding: Rail Nation, het spel dat me al 4 jaar bezig houdt
  2. De start: Rail Nation, de verschillende scenario’s
  3. Tis begonnen: Rail Nation, op naar de overwinning!
  4. Eindspel: Rail Nation, het eindspel